Review: Expeditions: A MudRunner Game (PC)

Bas
Bas
5 Min Read
Ken je dat gevoel van een rustgevende leegte? Je rijdt met je truck door een droge rivierbedding in de woestijn, met wat machines achterin, op weg naar een steile helling, en je voelt je helemaal ontspannen. Dat is Expeditions: A MudRunner Game.

Of je rijdt met je voertuig door een doorwaadbare plaats, terwijl je mentaal in balans blijft terwijl het water langzaam boven de spatborden stijgt. Of je zit in de bestuurdersstoel van je truck, die ondersteboven aan een klif hangt, monotoon heen en weer zwaait boven een woeste rivier, vastgehouden door slechts de dunne stalen kabel van de lier.

Klinkt dit bekend? Dan voel je je helemaal thuis in Expeditions: A MudRunner Game van ontwikkelaar Sabre Interactive. In dit spel, waarin je met trucks en jeeps door ongerepte wildernis trekt, zijn de voertuigen de sterren en is de spelwereld hun podium. Wat kun je verwachten? Veel ongelukken, geweldige successen, fascinerende panorama’s en een rustgevende leegte die vele uren speeltijd vult. Het is makkelijk om je in het spel te verliezen, continu nieuwe uitkijkpunten, bezienswaardigheden, gevaarlijke beklimmingen en bevoorradingspunten te ontdekken. Je zult jezelf erop betrappen na te denken over het voltooien van optionele zijmissies met de laatste druppel brandstof of een beschadigde versnellingsbak. Misschien kom je een voertuig tegen dat in de modder vastzit en dat je graag aan je verzameling wilt toevoegen. Lukt het je nog om het terug naar het kamp te krijgen?

Er is altijd iets te doen. De oplossing omvat meestal een combinatie van gedurfde aanpassingen van de bandenspanning, zorgvuldig lierwerk en slim geplaatste ankerpunten. Door slim gebruik te maken van de transmissie en de omgeving goed in de gaten te houden, heb ik meer dan 20 uur genoten van Expeditions. Grote innovaties zijn niet nodig. De gedetailleerde simulatie van de voertuigen en het terrein waarop ze zich voortbewegen, zorgt voor spannende ritten die je, ondanks het trage tempo, constant alert houden.

Er zijn een paar nieuwe functies die het spel verrijken. Zo helpt de nieuwe drone met oriëntatie (waarom is er geen kompas!?) als je niet zeker weet welke van de twee mogelijke routes de beste is om een heuvel op te komen. Het terrein vanuit een ander perspectief bekijken is ongelooflijk waardevol om vooruitgang te boeken. Je kunt ook kampen en bevoorradingspunten op de kaarten opzetten, die je kunt vullen met vondsten of gebruiken om voorraden aan te vullen. Dit houdt ijverige ontdekkers in het spel in plaats van ze terug te sturen naar het hoofdkwartier. Andere gadgets, zoals sonar om de waterdiepte te bepalen, zijn ook aanwezig.

Bovenal beïnvloedt een verandering in focus de indruk die je van Expeditions krijgt. Terwijl je in SnowRunner vooral een agent van de industrie was die verantwoordelijk was voor het beschadigen van mooie gebieden, draait het in Expeditions meer om het behouden en genieten van de natuur. Naast het ondersteunen van enkele bedrijven help je paleontologen, natuuronderzoekers en toeristische verenigingen bij hun werk. Deze focus op kennis en behoud maakt het spel charmant en zorgt ervoor dat je de gebieden nog meer waardeert.

En wat voor gebieden het zijn! Elk van de acht gebieden in twee verschillende landen is verbluffend mooi. Er zijn 74 expedities buiten het tutorialgebied, en elke map zit vol met kleinere taken en contracten. Tegen de tijd dat je alles hebt gedaan wat nodig is, heb je gemakkelijk 40 uur aan gameplay.

Het spel is niet perfect. De nieuwe minigames, waarin je objecten opspoort of steden scant met de drone, zijn vrij simpel. Ze houden zelden langer dan twintig seconden je aandacht vast en voegen weinig toe aan de echte gameplay. Toch is dit een klein minpuntje vergeleken met de algehele ervaring. De game ziet er fantastisch uit in de geteste pc-versie en presteert naar volle tevredenheid.

Conclusie
Net als zijn voorgangers slaagt Expeditions erin om bijna perfect de ogenschijnlijk onmogelijke balans te vinden tussen ontspanning en spanning. Op het ene moment ben je volledig ontspannen en tevreden, terwijl je wegzinkt in de schoonheid van langzaam door dramatische panorama’s te rijden. Het volgende moment kan vol spanning zijn, bijvoorbeeld wanneer het optimistisch laden van je trailer met reserveonderdelen en een hogere ophanging een heuvel, die altijd gemakkelijk te beklimmen was, verandert in een dramatisch gewiebel.