Review: Star Wars Jedi: Survivor

3 Min Read

Ik was in het begin wat sceptisch over Star Wars Jedi: Survivor: wat zou dat voor een game wezen. Hoewel ik alle films heb gezien is dit echt wel iets anders dan de film. De graphics de physics de game play ziet er buiten gewoon geweldig uit. IK heb de game mogen spelen met een I7-9700KF, 16GB ram, 1060 6GB helaas is mijn pc net niet krachtig genoeg om het optimale er uit te halen! Mijn pc is wel krachtig genoeg om te kunnen zien hoe geweldig het spel is!  Ik heb het spel dus ook niet uit gespeeld. Omdat ik toch de nodige framedrops ervaarde! En dan wordt een game al minder leuk.

wel kan ik vertellen dat het vechtsysteem een lekkere upgrade gehad die het nodig had. Binnen vijf minuten gebruik je al de Force alsof je nooit anders hebt gedaan en duw je Stormtroopers van richels af. De dans van het ontwijken, pareren en slaan met je lightsaber voelt strakker dan in Fallen Order, met een groter gevoel van controle. Er zijn weinig dingen in het leven die zo lekker voelen dan met de Force een schild van een soldaat af te pakken en die terug in zijn gezicht te Force-gooien.

Toch is het nog steeds zo dat je een aanval niet meer kunt annuleren als je hem eenmaal hebt ingezet, zodat je soms weer het gevoel krijgt dat je een klap te verduren krijgt die je met geen mogelijkheid had kunnen ontwijken. Vijanden die zich buiten je zichtveld bevinden, kunnen zo een goedkope opdoffer uitdelen.

Cal kan dit keer een hoop trucjes met zijn veelzijdige lichtzwaard. Gebruik het als een enkel zwaard, als een dubbelzijdige met een lightsaber aan elk uiteinde, of trek hem uit elkaar om in elke hand een wapen te hebben. In totaal leer je zes van dit soort houdingen, die je speelstijl nogal veranderen. Het dubbelzijdige zwaard kan bijvoorbeeld heel effectief lasers terugkaatsen, maar voor vijanden op afstand kun je ook kiezen om in je ene hand een blaster te houden en zelf wat kogels te schieten. Dit geeft de gevechten een hoop veelzijdigheid en zorgt ervoor dat ieder een eigen aanpak kan verzinnen.

Het is wel een nogal rare designkeuze dat Cal maar twee van die houdingen tegelijk kan gebruiken. Bij de bekende meditatiepunten, waar je kunt uitrusten en skills vrijspeelt, kies je telkens twee van die houdingen. Je kunt er dus niet vrij tussen wisselen, wat narratief nergens op slaat. Hoezo zou Cal vergeten hoe hij moet staan met een geweer in zijn handen? Het maakt het bovendien net iets lastiger om vrij met alle houdingen te experimenteren, terwijl ze nou juist bedoeld zijn om de combat lekker flexibel te maken.